» Veelgestelde vragen: Websites maken

  1. Kan u meer informatie geven over de manier van freelancing?

    https://www.webmasterconsulting.be/

    Administratieve gegevens en facturatie:
    Dries Hoefkens / WebmasterConsulting maakt deel uit van de coöperatieve vennootschap Smart - Verenigde Producties VZW - Coenraetsstraat 72 - 1060 Brussel - BE 0896.755.397
  2. Wat voor (project)opdrachten voert u uit?

    • Het bouwen of maken en aanpassen van betaalbare en professionele websites met of zonder een CMS-systeem. Het ontwerpen van een webdesign conform de nieuwste mode en technieken.
    • Het vervaardigen of maken van een website in de gangbare opmaak- en programmeertalen: HTML5, CSS 3, PHP en MySQL, Javascript, jQuery & Ajax.
    • Een webapplicatie wordt bij voorkeur bijna altijd ontwikkeld met behulp van (een) PHP(-framework) (PHP OO MVC & MySQL) 

  3. Wat is een webhostingprovider?

    Een webhostingprovider staat in voor het hosten (onder brengen van uw website) en daarnaast medeverantwoordelijkheid in domeinnaamregistratie. Hierdoor verschijnt uw website op het wereldwijde web.

  4. Wat is het verschil tussen een website en een webapplicatie?

    Een website is meestal bedoeld voor het delen van informatie en heeft beperkte interactieve functies, terwijl een webapplicatie (bv. een veilingsysteem) ontworpen is voor interactieve taken en gebruikers in staat stelt om gegevens in te voeren en te verwerken. Het verschil ligt in het doel en de mate van interactiviteit tussen beiden.

  5. Wat is een CMS?

    Je hebt er misschien al vaker over gehoord op websites, maar wat betekent CMS eigenlijk? CMS staat voor Content Management System en het stelt een eindgebruiker in staat om nieuwe inhoud toe te voegen of bestaande inhoud te bewerken zonder de hulp van de websitebouwer nodig te hebben.

» Veelgestelde vragen: Vakexpertise en groeimogelijkheden

  1. In welke terreinen van IT bent u gespecialiseerd?

    • Webdevelopment:
      • Webdesign (HTML5 en CSS 3), PHP OO, (My)SQL, Javascript/jQuery/Ajax
      • ASP.NET Core MVC + EF Core (C#)
    • C# (.NET Core)
    • Het opleiden en ondersteunen van gebruikers (+6 jaar ervaring in lesgeven in ver. onderwijslevels)
    • Cybersecurity (specifiek application level) 
  2. Waarmee heeft u nog weinig ervaring en wil u zich toekomstig inlaten?
    • Mobile app development (Flutter)
    • Programmeren van React

» Veelgestelde vragen: Teaching

faqlesgeven

  1. Aan welke soort doelgroepen geeft u graag les?

    • leerlingen
    • studenten 
    • studenten uit de Graduaatsopleidingen (vroegere HBO5)
    • cursisten 
      • volwassenen
      • senioren 


  2. Hoe vertaalt u de informatie op maat van het doelpubliek?

    Bij studenten wordt er regelmatig tijdens de hoorcolleges van (theoretische) OPO's gewerkt met verschillende didactische werkvormen (vragen stellen, onderwijsleergesprekken, denken delen uitwisselen, formatieve groepstest, formatieve oefening) dit in combinatie met hoogwaardig cursusmateriaal zorgt voor een efficiënte verwerving. In sommige hoorcolleges zal doceren de bovenmaat voeren, studenten krijgen een aanbeveling om notities te nemen en vragen te stellen. In uitzonderlijke gevallen kan de docent het vragenmoment specifiek vastroosteren of een vraag verplaatsen: omdat deze vraag concreet in klare taal beantwoorden 15 min of langer kan duren. Bijna alle vragen kunnen worden beantwoord binnen 2 min / vraag. Gedurende de practicumcolleges worden observaties uitgevoerd, de eventuele sterke of zwakke studenten komen zo in beeld, de docent zal specifieke begeleiding voorzien of de student uitnodigen per mail om formatief extra oefening te maken die hij in de volgende practicumles(sen) zal samen overlopen. Meestal zijn er ook voorbeeldexamens. 

    Bij cursisten wordt er vertrokken van het algemeen basisniveau van de groep, er kan gepolst worden of er specifieke begeleiding nodig is voor bepaalde cursisten.  Bij de doelgroep senioren houd ik er effectief rekening mee dat de overgebrachte informatie en bijhorende cursus laagdrempelig is. Dit doelpubliek vergt dus een specifieke didactiek (onderwijsmethode) en tempo.

    Voor leerlingen uit het secundair onderwijs is dit onderhevig afhankelijk van de graad. In specialisatiejaren bv. Informaticabeheer, ElektroMechanica, Industriële Wetenschappen, etc. van het secundair onderwijs gericht op verder studeren, kun je vaak niet buiten bepaalde moeilijke leerplandoelstellingen (na streven pedagogische-didactische wensen) en is voorbereiden op het hoger onderwijs een "to must".  

  3. Met welke platformen heeft u ervaring?

    • Smartschool
    • Toledo
    • Moodle
    • Chamilo
    • Canvas


  4. Welke onderwijs- en evaluatietechniek(en) gebruikt u?

    Dit is erg situatieafhankelijk: het vak, het niveau waarop het dient ingericht te worden én het onderwerp van de les.  In het secundair namelijk prefereer ik onderwijsleergesprekken, demonstraties of eventueel doceren voor de theorie te verwerven. Voor praktijklessen in Informatica zijn begeleidende oefeningen en groepswerken erg goed geschikt. Voor bepaalde thema's gebruik ik zelf ontwikkelde didactische werkvormen. 

    Evaluatietechnieken hangen sterk af van het specifieke vak en bijhorend instituut en kunnen ook mede afhangen van een vakgroep. Voor groepswerken vind ik samenwerking heel belangrijk en zal bijgevolg normaliter ook een summatieve peerassessment inclusief selfassessment afnemen. 

  5. Welke elementen vind je nog belangrijk?

    Een goede les zorgt voor duidelijkheid van de verwerving/verwerking van de leerstof. Dit gecombineerd met een vleugje humor en optimisme van de lector geeft de classroom een boost! Daarnaast gebruik ik interactie met het doelpubliek, van zodra de les zich hiertoe leent.